התינוק במחלקת יילודים – שביל הלידה לניאדו
 

קבלת התינוק למחלקה

המיילדת מביאה את התינוק למחלקת יילודים מחדר לידה או מחדר ניתוח (לאחר ניתוח קיסרי). בלידת אפס הפרדה האם והתינוק עוברים יחד למחלקת יולדות. בנוכחות אחות המחלקה נעשה זיהוי של שלושת ידוני הזיהוי המוצמדים לגפיים של התינוק, שבהם פרטי התינוק, פרטי האם ופרטי הלידה. המיילדת מדווחת לאחות מחלקת יילודים על מצב האם ומצב התינוק.

בהתאם להמלצות משרד הבריאות מתבצעות לתינוק במחלקה הבדיקות והפעולות הבאות (לאחר חתימת היולדת בדף הסכמה לטיפול בילוד):

באפשרות היולדת להיות נוכחת בזמן הבדיקות או לחילופין יוכל לעשות זאת מלווה העונד ידון זיהוי.

  • טיפול (חד פעמי) במשחת עיניים / טיפות עיניים למניעת דלקת עיניים.
  • זריקת ויטמין K – ויטמין K חיוני להפעלה תקינה של מערכת קרישת הדם ולמניעת דימומים. קיימת נטייה למחסור בויטמין K בחודשי החיים הראשונים, בפרט בתינוקות יונקים, ולכן החשיבות הרבה של הזרקת ויטמין K מיד לאחר הלידה.
  • חיסון ראשון נגד דלקת כבד נגיפית מסוג B – על פי המלצת משרד הבריאות, מחסנים את היילודים בארץ נגד דלקת כבד נגיפית מסוג B, חיסון זה ניתן סמוך ללידה.
  • מדידת חום.
  • מדידת היקף ראש.
  • רחצה.
  • בדיקת רופא – התינוק נבדק ע"י רופא ילדים מספר שעות לאחר הלידה וביום השחרור.

בדיקות שגרתיות נוספות הנעשות לתינוק במהלך ימי האשפוז:

  • שקילה – התינוק נשקל כל יום (למעט שבת). חשוב לדעת שכל התינוקות יורדים במשקל בין 9%-7% ממשקל הלידה במשך הימים הראשונים לחייהם.
  • בילירובין (צהבת) – כמידי יום נעשית בדיקת בילירובין לתינוק. התוצאות נבדקות ע"י רופא המחלקה. המשך המעקב / טיפול יעשה על פי שיקול דעת רפואי בהתאם לתוצאות.
    ביום השחרור, ערך הבילירובין ירשם במכתב שחרור יילוד. במידה והרופא יחליט לא לשחרר את התינוק לצורך המשך מעקב / טיפול, אנו נודיע ליולדת על כך בבוקר השחרור.
  • בדיקת סקר מטבולי – נבדקות מספר מחלות מטבוליות. לצורך בדיקה זו נלקחת דגימת דם מהעקב, על גבי כרטיס עם ארבעה עיגולים. הבדיקה נלקחת תוך 36-72 שעות מהלידה. הבדיקה נשלחת ליחידה הארצית לסקר יילודים בתל השומר, במידה והבדיקה לא תקינה יצרו אתכם קשר טלפוני (דרך תל השומר, טיפת חלב או המחלקה). ניתן לבדוק את תוצאת הבדיקה גם באתר האינטרנט של תל השומר.
  • בדיקות סינון שמיעה (A-ABR,OAE) – במחלקה מתבצעות בדיקות סינון שמיעה לתינוק. מדובר בבדיקות חשובות הנערכות רק במסגרת בית החולים. במהלך בדיקת OAE מוצמד מיקרופון מזערי לאוזן התינוק ודרכו מושמע צליל בעוצמה נמוכה. בבדיקה נמדד הד חוזר הנוצר באוזן הפנימית. במידה ולא מתקבלת תגובה תקינה בשתי האוזניים תבוצע לתינוק בדיקה מקיפה יותר (A-ABR). התהליך קצר ואינו כרוך בכאב או באי נוחות לתינוק והתוצאה מידית. תוצאת הבדיקה תירשם במכתב השחרור. הבדיקות מבוצעות בפיקוח קלינאית תקשורת.
  • מדידת סטורציה (רווי חמצן) כבדיקת סקר לאבחון מוקדם של מומי לב מולדים קריטיים.

אפשרויות השהייה עם תינוקך במחלקה:

  • אפס הפרדה – התינוק שוהה אתך ביום ובלילה ללא הפרדה. המעקב והטיפול הרפואי והסיעודי נעשים בחדרך.
  • ביות מלא – התינוק שוהה אתך ביום ובלילה. המעקב והטיפול הרפואי והסיעודי נעשים במחלקת ילודים.
  • ביות גמיש – התינוק שוהה אתך לאורך שעות היום 9:00-22:00, לפי בחירתך.

במידה והחלטת על אפס הפרדה / ביות מלא, יש לדאוג למלווה בשעות הראשונות לאחר הלידה בהתאם להנחיות המחלקה. למלווה תפקיד חשוב במתן עזרה, תמיכה ומנוחה.
אנו מעודדים שהות משותפת של התינוק עם אמו ומאמינים בחשיבות מינימום הפרדה ליצירת הקשר הראשוני עם התינוק, לבריאות האם והתינוק ולהתבססות ההנקה.
האחיות במחלקה עובדות בשיטת ההפקדה. האחות המרכזת את הטיפול בתינוקך תגיע לחדרך, תציג את עצמה בתחילת כל משמרת, תספק לך מענה אישי לשאלותייך ותדריך אותך בטיפול בתינוק, כך שגם את תוכלי להתנסות בטיפול בתינוקך בצורה עצמאית. הדרכה אישית והתנסות בטיפול יתרמו להעצמת הידע, המיומנות והביטחון שלך ויקנו לך חוויה נעימה ובטוחה יותר בבית.

בכל חדר במחלקת יולדות יש עמדת טיפול בתינוק המכילה משטח החתלה ומגירות עם כל הציוד הנדרש לטיפול בתינוק.

זמינים בשבילך תמיד

רוצה ללדת בדרך שלך?
נשמח להגשים את כל מה שחלמת

לכל שאלה מחשבה התייעצות השאירי פרטים, מבטיחים לחזור אליך עם תשובה בהקדם

 

     

    09-8609500
    מרכז רפואי לניאדו רח' דברי חיים 16, קרית צאנז, נתניה, 42150